Sunday, March 22, 2009

ZedRay beta

Jag tar tacksamt emot dina kommentarer längst ner på sidan!

Instruktioner
ZedRay har två spellägen. Det första, "Puzzle game", går ut på att förstöra alla Laser-strålar innan de når marken. En stråle stannar om den krockar med en annan stråle - men om båda strålarna har samma färg förstörs de. Böj strålarna genom att klicka på änden. Om en stråle är på väg mot en annan stråle, kan du öka farten på den genom att klicka i strålens mitt eller överdel. Om du kör fast finns en knapp som visar lösningen, den aktiveras dock först efter att du klarat minst hälften av pusslen på aktuell nivå.

I "Arcade game" kommer det ständigt nya strålar från ovan i allt snabbare takt. Du måste förhindra att strålarna når marken. Precis som i "Puzzle mode" förstörs likfärgade strålar som krockar, du får 50 poäng för varje förstörd stråle.

8 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Spännande spel med bra musik, mkt stimulerande för de gråa hjärncellerna, skulle uppskatta något tjockare strålar, inte så tjocka som falukorvar dock! ; )


    Mvh Edward

    ReplyDelete
  3. Tycker spelet har förbättrats en hel del! :)
    Musiken är bra, och grafiken har även den förbättrats en hel del.

    Som ovan skulle jag gärna se lite tjockare strålar, samt saknar jag det gamla "högerkicksconceptet". Kan ibland vara svårt att få till det var man skall klicka på strålen, men det kanske är en vanesak ;)

    I övrigt är det ett mycket bra och beroendeframkallande spel! Kommer bli riktigt bra tror jag ;) (Sälja till facebook när det är klart?)

    ReplyDelete
  4. Daniel och Eddie,

    Stort tack för era kommentarer

    Jag har uppdaterat spelet med följande
    - Tjockare strålar
    - Coolare bakgrund i spelet
    - Man kan hoppa över tutorial
    - De första pusslen är enklare så man kan lära sig grundfunktionerna i spelet utan att köra tutorial

    ReplyDelete
  5. Jag kan bara hålla med tidigare kommentarer. Det är riktigt bra.

    Jag tycker navigeringen av strålarna (pil och dubbelpil) funkar väldig bra. Redan efter första spelet sitter det i ryggmärgen hur man styr.

    I pussel varianten tycker jag att man skall flytta start-/restart- knappen till mitten av spelytan. Precis som man startar en film på youtube. Knappen kan dessutom vara något transparant så man kan se/ana strålarna och spelplanen bakaom knappen. På så sätt undviker man att flytta fokus från spelytan.

    ReplyDelete
  6. Hej
    Efter introduktionsfasen har man lär man sig reglerna och det blir svårt att sluta spela. De nya faserna bjuder dock på nya utmaningar... Precis som det skall vara. Snyggt, underhållande och utvecklande.

    En pärla till spel, i alla fall är detta min åsikt. Jag spelade i 90 minuter.

    ReplyDelete
  7. Kommentarerna som kom in på gamedev.se (före grafikförbättringarna ovan gjordes)

    1. Kostas Gialitakis, game developer at http://www.thegameacademy.com

    Oooo... alltid lika kul med spelbara kreationer. Spelidén var helt okej, men personligen så blev den blev snabbt gammal. Kanske är en följd av grafiken som jag inte tycker gör mycket rättvisa för spelet.

    En grej jag reagerade på direkt efter jag tryckt på "Puzzle" var att jag INTE fick välja första banan på beginner, jag var tvungen att först köra tutorial. Detta kanske kan verka vettigt eftersom jag antagligen inte fattat spelet annars, men det var ändå ett frustrationsmoment. Jag hade hellre valt att låta spelaren hoppa rakt in i spelet om han vill, så får han hellre gå tillbaka och köra tutorial om det behövs.

    Överlag så tror jag förbättrad spelgrafik, snyggare UI och någon fin splashscreen hade gjort mycket för spelet.

    Keep it up!



    2. zworp1, creator of flash puzzle Tilt


    Kul spelidé.
    Men jag håller med om att grafiken och förpackningen i allmänhet lämnar en del att önska.
    Gör lite roligare grafik, gärna nån schyst bakgrund, kanske nått roligt partikelsystem?



    3. Flawe, game developer

    Har du blivit inspirerad av andra spel eller har du kommit pa ideen sjalv? Hur bra som helst ju.

    Det enda jag tyckte var lite irriterande var att linjerna var svara att pricka. Jag fick vara valdigt petig med musen for att fa ratt pil att styra linjerna och i slutet blev det lite stressigt.

    ReplyDelete
  8. Hej Bela!

    Nu har jag spelat spelet ett tag och över huvudet taget känns det som en solid och nyskapande idé. Pusslen funkar bra i det stora hela och arkadspelet är kul om än något chansartat.

    Rena buggar har jag hittat i några av banorna (t. ex. bana 8), vet inte exakt vad man gör för att skapa det men det har hänt mig både att en stråle gått av skärmen utan att det blivit Game Over, och att jag clearat alla strålar utan att ha gått vidare. Kan det vara så att man inte kan gå in i "rumpan" på en stråle till exempel, eller att beteended skiljer sig efter restart? Borde testas ordentligt.

    Annars måste jag säga att mitt största klagomål är att spelet hackar rejält och sliter på processorn. Med tanke på hur enkel grafiken är måste ni kunna boosta prestandan en hel del tror jag, kanske med vektor- i stället för sprite-baserad grafik (inte säker, det här kan ni bättre). Jag håller nog också med om att den visuella presentationen skulle kunna bli bättre, kanske man skulle knåpa ihop en bakgrundshistoria till till exempel?

    ReplyDelete